Tuesday, June 9, 2009

URUTAN KASIH SAYANG UNTUK BONDA DAN AYAHANDA...


BONDA DAN AYAHANDA...
Anakanda sudah lama mengidamkan satu perasaan yang luar biasa akan meresap dalam jiwa ini...
Apabila usia emak dan bapa sudah mencecah 60 an...
Anakmu ini semakin merasai perasaan luar biasa itu...
Kasih sayang + cinta + perhatian yang telah diberikan emak dan bapa membuatkan Hati anak ini ceria dan bahagia...
Betapa perasaan luar biasa itu semakin ghairah meresap dalam darah yang penuh dengan dosa ini...
Anakmu ini mengidamkan perhatian mu yang seringkali tidak anakmu dapat ketika emak dan bapa sibuk mencari rezeki untuk anak-anak yang berbelas-belas...
Namun, anak ini mendapat belaian kasih sayang dan perhatian daripada seorang kakak yang sangat pemurah jiwa dan tulus hatinya...
Emak...Bapa...
Semasa anakmu ini berusia enam tahun...
Engkau rela membenarkan anakmu ini mengikuti rombongan kelas tadika...
Anakmu merasa sangat gembira...namun apabila anakmu ini mengajak untuk dirimu sekali bersama-sama denganku...
Aku sedih kerana dirimu tidak dapat ikut disebabkan mahu mencari rezeki di kilang...
Anakmu walaupun kecil pada ketika itu...
Tapi anakmu boleh berfikir akan penat lelah yang dirimu alami...
Emak...
Anakmu menangis memikirkan tentang pekerjaanmu...
Sampai hati dirimu mengorbankan keringat tulangmu untuk mencari rezeki yang halal untuk kami adik beradik termasuk anakmu yang hina ini...
Sampai hati dirimu mengangkat besi-besi dalam guni yang terlalu berat itu semasa mengandungkan anakmu ini...
Sampai hati dirimu berjalan kaki sepuluh kilometer untuk menuju ke kilang semata-mata untuk anak-anakmu yang tidak mengenang budi ini...
Sampai hati dirimu berpanas dan berlelah memotong tali-tali guni hanya untuk memberikan nasi kepada anak-anakmu yang hina ini...
Betapa dirimu sangat mulia di sisi Allah...
Rabbul jalal...
Emak...
Anakmu ini sudah menyedari betapa berdosanya anakmu ini yang hanya mementingkan diri sendiri berbanding dirimu...
Maafkan anakmu ini....
Emak...
Engkau adalah malaikat yang diturunkan oleh Ar Rahman untuk diriku ini...
Engkau menyusui daku...
Engkau menjaga dan mengiringi aku ke mana sahaja...
Kini...
aku pula akan berbuat demikian...
dengan memberikan urutan kasih sayang ... urutan jiwa ... urutan harta ... dan urutan perhatianku kepadamu...
Begitu jua dirimu bapa...
Anakmu ini juga akan melakukan yang sama kepada mu sepertimana anakmu ini memberikan urutan ini kepada emak...
Kerana keringatmu yang sangat kuat membuatkan aku terasa amat kagum dengan mu...
Semasa anak mu dilahirkan...bapa sanggup bangun pada awal-awal subuh membantu emak menyidai baju untuk anakmu ini dan anak-anak yang lain...
Sedangkan engkau tidak mempunyai rehat yang cukup...
Betapa DAHSYATNYA pengorbanan mu bapa...
Sekarang...
a
n
a
k
i
n
i
berusaha untuk menjadi seperti dirimu... walaupun kita berlainan bidang....namun perjuangan dan usahaku tetap sama...
Walaupun usiaku kini adalah dalam lingkungan aku boleh bernikah...
Namun...maafkan aku...
Fokusku hanya untukmu berdua...
Tiada galang ganti untuk kamu berdua ketika ini...
Maafkan aku kerana terpaksa menolak pinangan mereka bertujuh kerana aku tidak mampu...
Walau sekacak mana dirimu
Walau setinggi mana imanmu sebagai waliku...
Aku tetap dengan pendirianku...
Walaupun taraf pendidikanmu sehingga ke alam benua sana...
MAAF...
aku tidak mampu memikirkannya ketika ini...
Sekarang ini...aku akan memberikan urutan kasih sayang ini kepada EMAK dan BAPAKU...
I LOVE U EMAK DAN BAPA...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home