Tuesday, April 7, 2009

SEBARKANLAH DAKWAH MESKIPUN KAMU SEDANG MENGHADAPI UJIAN DARINYA...

Dalam peristiwa yang berlaku dalam hidupku, terlalu banyak tidak diketahui oleh

sahabat-sahabatku meskipun mereka rela dan mampu untuk mendengarnya,

Telah ana berikrar di dalam hati ana,

Meskipun ana terlalu susah menghadapi hidup ini,

Ana akan berusaha untuk melebarkan sayap dakwah,

Walaupun ana dibenci dan tidak disukai oleh sesiapa,

Kerana ana sudah mengalaminya banyak kali,

Walau berapa ramai manusia yang berjumpa dengan ana,

Ada yang tidak berpuas hati,

Namun, akhirnya...merekalah orang yang sentiasa menghampiri ana,

Kadang-kadang ana pelik,

Mengapa jadi begitu,

Ana faham mungkin mereka tidak berpuas hati dengan cara ana,

Yang kadang-kadang suka melakukan dakwah dengan cara yang mereka tidak mahu,

Namun, itu semua UJIAN daripada Allah,

Ana tidak kisah dengan apa yang mereka hendak cakap,

Kerana jawapannya tetap sama Dakwah tetap perlu diteruskan meskipun kita tidak disukai oleh manusia,

Sedikit perkongsian kisah suka duka ana,

Ketika ana menjadi pemimpin untuk membawa Islam,

Ana lihat ramai yang merungut,

Mereka berkata :”Anti, kenapa buat macam ni, ana tak sukalah.”

” Anti, banyaknya program, tak rasa enjoylah hidup anti”

“ Anti, tak buat PBS di negeri lain ker? Carilah angin lain...ntah2 dia tak nak buat kat tempat lain sebab ada program kat kampung dialah tu..

” Anti, time cuti, anti kene bersama dengan family, bukannya asyik keluar pegi uruskan program”

Dari keluarga terdekat ana pun ada juga yang bercakap :

”Erm...kalau balik dalam masa seminggu, tinggal kat rumah setakat dua jam, tiga jam, baik tak payah balik, menyemak jer...”

” Apa lagi tu...letak beg, salam mak, cium mak, pastu mtk kebenaranlah tu, nak g wat program kat at......, lain kali jangan balik”

Bayangkanlah para dakwah sekalian, walaupun niat kita baik untuk berdakwah pada jalan Allah, namun, kita tetap akan dapat tohmahan....sebab itulah sebahagian daripada ujian dalam dakwah...

Kita fikir semula : bayangkanlah, kita sangat berharap orang yang kita sayangi, memberi sokongan yang kuat pada kita untuk melakukan perkara dakwah, namun???

Jika kita tidak dapat apa yang kita hendak itu???

Bagaimana???

Mudah sahaja, tips yang ana selalu buat, ana menangis, keluarkan air mata dan sujud syukur serta qiammulail 40 malam berturut-turut kepada Allah yang sedang memberi ujian kepada ana....(”,)

Kemudian ana pasti akan merindui Rasulullah s.a.w dan membayangkan bagaimana perasaan baginda ketika baginda cedera kerana berdakwah kepada penduduk Taif...
Baginda memang kekuatan ana..

Ingatlah ketika kita mendapat tohmahan itu, sebenarnya kita sedang diperhatikan oleh Allah yang mahu melihat tindakan kita sama ada kita akan berhenti berdakwah kerana tidak tahan dengan ujian itu atau kita teruskan...

Peristiwa ini telah berlaku pada ana sejak tahun 2006 lagi, tapi dua tahun selepas itu ana mendapat hadiah yang lumayan daripada Allah berkat daripada kesabaran ini.

1) Ana mendapat sokongan daripada ahli keluarga ana sehinggakan mak ana memberi kepercayaan kepada ana untuk meminjamkan ana periuk nasi kesayangannya yang digunakan untuk kenduri kahwin adik beradik ana selama 2 minggu...(siap tolong angkat lagi) hehe..

2) Ketika ana ada slot dengan adik-adik pada waktu malam...bapa ana sanggup mengambil ana dengan ditemani oleh mak ana walaupun masa tu dah pukul 2 pagi,abang, kakak dan adik ana pun sama


3) Ana telah bertemu dengan seorang sahabat yang sentiasa mahu membantu ana melakukan aktiviti dakwah terutamanya time cuti sekolah...Alhamdulillah dia sangat setia dengan ana untuk beri sokongan dan bantu ana dalam hal-hal teknikal

4) Ana terasa bagaikan sedang disayangi oleh Rasulullah s.a.w dan terbayangkan senyuman manis baginda dan para sahabat di dalam syurga


5) Ana sering teringat pada kesibukan Siti Khatijah yang sentiasa memberi sokongan kepada Rasulullah dan dialah pembakar semangat jihad ana.

6) Ana berpeluang untuk tidur selama 30 minit hingga 1 jam sahaja dalam masa 2 minggu ketika menguruskan program bersama dengan adik-adik, tidak meninggalkan qiammulail dalam tempoh itu dan merasa segar untuk bersama dengan adik-adik melakukan solat dhuha dan mengajar mereka tajwid, bercerita, dan sebagainya....Subhanallah!Alhamdulillah! Taqqarub illalah!


7) Ana berpeluang untuk mengadakan sesi dialog dengan Ustazah Fatehah (anak Menteri Besar Perak) bertanyakan tentang pelbagai isu.

8) Perkara yang paling ana tidak sangka ialah ana mendapat anugerah tokoh Maulidur Rasul dan hadiahnya banyak memberi tarbiyyah kepada ana iaitu buku ”La Tahzan”

- Banyak lagi nikmat yang ana rasai, namun dalam kenikmatan itu masih lagi ada ujiannya...namun...kita senyum selalu..(”,)

DAN KALAMULLAH YANG MENJADI MISI SYIAR JIHAD ANA IALAH :

Dialah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a. w.) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari I’tiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syara’). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.” (Al-Jumu’ah: 2)

MENGELUARKAN MANUSIA DARIPADA KESESATAN YANG NYATA...
MEMANFAATKAN SETIAP BARIS AYAT-AYAT ALLAH SEBELUM KITA KEHILANGANNYA APABILA TIBANYA WAKTU QIAMAT...

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home