Monday, June 8, 2009

YA ALLAH, HANYIRNYA HAMBAMU INI....



Aku Hamba Allah yang sangat lemah,


Terlalu banyak dosa yang berlumuran di tangan ini,


Sehinggakan aku sendiri malu untuk menadah tangan memohon doa kepada Allah,


Aku tidak seperti gadis sosial yang rela memegang tangan si pemuda yang bukan mahramku...


Kecuali kepada bapaku yang tercinta,


Yang acapkali memegang tanganku terutamanya apabila aku ingin melintas jalan raya,


Tanpa diminta bapaku akan memegangnya,


Aku bukan gadis yang mengidamkan ketampanan wajah si pemuda yang menjadi kegilaan ramai,


Aku tidak lagi terlintas melangkahkan kakiku ke taman bunga untuk melayani stor ingatanku untuk memikirkan siapakah pasanganku kelak???


Sepertimana perlakuan si Fahri dan si Maria dalam filem Ayat-Ayat Cinta,


Aku tidak minta jadi seperti itu pun,


Tetapi...


Aku hamba Allah yang sangat lemah,


Terlalu banyak dosa yang berlumuran di tangan ini,


Sehinggakan aku sendiri malu untuk menadah tangan memohon doa kepada Allah,


Kerana...tangan ini akan menggunakan semua nikmat yang diberikan oleh Allah kepadaku,


Nikmat aku berdialog menerusi SMS,


Nikmat untuk aku berbual menerusi telefon bimbit,


Astagfirullah...


Betapa aku tidak menyedari...

Sudah berapa banyak dosa yang aku lakukan ketika aku melayani telefon bimbit itu...


Sudah berapa banyak maksiat yang telah aku lakukan???


Astagfirullah...


Aku buta selama ini,


Aku SMS dengan lelaki yang bukan mahramku,


Walaupun hal yang ditanya adalah tentang agama Islam,


Namun... yang haram tetap tidak boleh menjadi halal,


Ada banyak cara lagi untuk pemuda itu memahami Islam,


Mengapa mesti ditujukan kepada aku sahaja?


Aku hamba yang sangat lemah,


Terlalu banyak dosa yang berlumuran di tangan ini,


Sehingga aku malu untuk menadah tangan memohon doa kepada Allah,


BUKANKAH AKU BANYAK KENALAN DARIPADA AHLI AGAMA???


Mengapa tidak dijuruskan kepada mereka sahaja?


Astagfirullah...


Aku tidak sedar,


Aku betul-betul buta,


Bukan buta cinta,


Bukan buta mata,


Tapi...buta mata hati,


Yang tahu batasan ikhtilat,


Tetapi tidak pasti cara yang lebih berhikmah,


Astagfirullah...


Maafkan aku ALLAH...


Aku rela tidak mengenali mereka...


Jika dengan cara halus ini yang membuatkan aku lalai,


Walaupun tidak sampai pada tahap melalaikan aku,


Tapi...baik aku menyerah kalah terlebih dahulu,


Daripada aku mula hanyut dengan kata-kata syaitan,


Patutlah ketika aku ingin menjawab segala persoalan mereka,


Hatiku akan beristigfar tanpa diminta,


Mungkin ini "password" daripada Allah dan Malaikat,


Syukur Alhamdulillah.


Terima kasih Allah atas kesedaran ini,


Aku bukan terlalu thiqoh,


Tetapi, cukup untuk aku memberi peraturan dalam hatiku,


Jika aku ingin lahirkan seorang Ulama' Akhirat,


Maka, aku mesti hentikan...


Supaya aku mendapat pemuda Madrasah Rasulullah,


Yang mampu memberikan aku benih Ulama' Akhirat,


Ini bukan ketegasan untuk diriku,


Tetapi ini adalah tanda Rahmat Allah yang sedang berusaha memakbulkan doaku,


Dengan syarat aku meninggalkan segala dosa-dosa kecil sebelum ia menjadi besar dan doaku dimakbulkan apabila tiba MASAnya...


Amin.





0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home